Elke middag een lekkere salade!

De gewoonte om brood mee te nemen naar je werk is wijd verspreid. Misschien een cup-a-soup erbij en een appeltje na? Erg smakelijk of gezond is het niet. Je hapt het zo weg. Kopje thee of koffie erbij. Hm. Als dit je interesseert lees dit artikel dan eens; https://nrclive.nl/leefstijl-als-medicijn/

Waarom niet gekozen voor een verrassende smakelijke en bovendien gezonde salade?

In deze blog kom je alles te weten over het snelle bereiden en veilig meenemen van je lunch. En natuurlijk delen we ook de recepten

 

Lunchdozen die handig zijn

Niet iedereen heeft het geluk om vlakbij een supermarkt te werken/wonen en dus verse spulletjes te kunnen gaan kopen in de lunchpauze. Geen nood! Er zijn tegenwoordig hele handige lunchboxen te koop.

Kies je voor een heel eenvoudige bv van Ikea of Mepal, zorg dan in ieder geval dat deze altijd goed sluit. Je maakt in zo'n eenvoudige box de salade op zijn kop klaar. Dat wil zeggen; de natte delen onderin. Dus je tomaten op de bodem, de komkommer erop, dan je dunne uienringen, je kruiden en dan de sla. De dressing neem je mee in een afsluitbaar klein bakje en je kaas, garnaaltjes, nootjes en olijven kunnen in een klein open doosje bovenop de sla. Er zijn handige kleine blikjes tonijn te koop die ook zo in je lunchtrommel passen. Het pakken, evt. wassen en snijden van de groente en andere spulletjes neemt maar en paar minuten in beslag. Hetzelfde als boterhammen smeren.

Om te lunchen kiep je de inhoud van je box om op een bord en je hebt meteen een salade die er aangenaam uit ziet. Plooi bv je kaas en olijven erover en voeg de dressing toe. Klaar en smullen maar!

Hieronder zie je 2 voorbeelden uit ons assortiment van lunchboxen die speciaal ontworpen zijn voor salades. De bestekset en het koelelement zijn los verkrijgbaar.

Het is even wennen; geen brood eten tussen de middag. Veel mensen denken dat je hongerig blijft na het eten van een salade. Of dat je al snel weer honger zult krijgen. Geen zorgen daarover! Groente kun je zoveel eten als je wilt. Eiwitten vullen ook prima. Graan/brood heb je niet nodig. Het vult en maakt je dik. Dat dan weer wel.

 Gaandeweg leer je vanzelf creatief te zijn en je salade aan te passen aan het jaargetijde; 's zomers heerlijk licht en mediteraans, 's winters steviger en warmer met bijvoorbeeld bonen of kikkererwten.

Avocado garnalen salade; heerlijk licht en snel gemaakt

1 eetrijpe avocado

75 gr noorse garnalen

Zakje veldsla of babyspinazie

Alfalfa of andere babyscheuten

Sinaasappeldressing kant en klaar (sinaasappel & rosemarijn met olijfolie van de Jumbo)

Doosje frambozen (of zwarte bessen of gewoon een appeltje)

*Tip; koop in 1 keer 2 avocado's en een doosje garnalen van 150 gr. Dan kun je van bovenstaande 2 dagen van eten.

Salade Caprese

rijpe zoete tomaat

Bol (buffel) mozarella

Verse blaadjes basilicum

Pijnboompitjes (liefst geroosterd)

Olijfolie (mechanische koude persing)

Zout en peper

evt. partje citroen

*Tip; Neem even de tijd om je bord mooi op te maken; dan smaakt het nog lekkerder!

Meloen met Parmaham

Absoluut heerlijk op een warme dag als je geen grote eetlust hebt. Je koopt een lekkere meloen en 2 pakjes heerlijke ham (80 gr) naar keuze. Zo kun je 2 keer een halve meloen eten met de ham die jij het lekkerst vindt.

*Tip; een meloen is rijp als je hem kunt ruiken

© Kookkunst Tinks 2018
Webdesign door Duxa.nl