De belangrijkste maaltijd van de dag

Dat is zonder enige twijfel; je ontbijt!

Vaak ontbijten mensen helemaal niet. Haast om naar het werk te komen. Of, zoals bij veel jongeren; geen trek. Toch is het van essentieel belang om 's ochtens de tijd te nemen voor een voedzaam en gezond ontbijt. 

Crackers, all-branners, cornflakes en andere door slimme fabrikanten bedachte dozen vol gesuikerde ontbijtproducten maken de trek waarschijnlijk sowieso al minder omdat het voorgenoemde geen van allen echt lekker smaakt of aangenaam is om te eten. Je hebt het helemaal niet nodig.

Wat we wél nodg hebben zijn verse producten zoals fruit, lekker veel fruit, yoghurt, kwark en noten. Van fruit word je NIET dik. Ookal zijn er mensen die beweren dat een calorie een calorie is en dat je er dus dik van wordt.

Caloriën tellen doen we niet! Dat is volstrekt onnodig.

Vetarme yoghurt of kwark hoeft helemaal niet. Neem de gewone volle versie; ons lichaam heeft dat vet juist nodig.

Het beste is het om je fruit klein te snijden en zo te eten. Mocht je dat niet fijn vinden dan kun je het ook blenden in de blender. Eet het daarna liefst gewoon met een lepel uit een kom en zorg dat je de (wal)noten heel laat zodat je wat te kauwen hebt.; van een gedronken smoothie krijg je een plotseling flink verhoogde bloedsuikerspiegel en dat is niet goed voor je. Eet het met een lepel en je lijf krijgt rustig de tijd om alles langzaam te verteren. Zo krijg je trouwens minder snel weer honger.

Voeg geen suiker toe. Dat is in het begin misschien even wennen, maar fruit is zoet van zichzelf en binnen de kortste keren weet je niet beter en smaakt het zoet genoeg. 

Het is handig om (pers)sinaasappels in huis te hebben. Die zorgen dat je de rest van je fruit makkelijker kunt blenden. Appels peren en bananen zijn altijd in overvloed te koop. Er is veel prijsverschil in bv de verschillende soorten appels. Koop wat bij je budget past. Zorg dat de bananen in je ontbijt rijp zijn. Een groene banaan smaakt niet. Dus koop er een paar vooruit. Ookal zitten er zwarte plekken op de schil van je banaan; van binnen is hij goed en heerlijk zoet.

Als je maar een halve banaan in je ontbijt wilt; snijdt hem dan dwars door zodat je een halve banaan met schil overhoudt. Die blijft gewoon goed daarna.

Verwen jezelf op tijd met leuke aanbiedingen van aardbeien zwarte bessen en bramen. Bedenk dan ook of je dat lekkerder vindt heel of uit de blender bij de rest van je fruit. Diepvriesfruit kan ook heerlijk zijn. Je warmt kort een portie op in een grote theebeker in de magnetron, blendt het mee met je andere fruit en yoghurt bv en dat zorgt bij koud weer voor een heerlijk warm ontbijt. 

Walnoten vormen een heerlijke supergezonde toevoeging aan je ontbijt. Een handje vol is genoeg.

© Kookkunst Tinks 2018
Webdesign door Duxa.nl